Sisäilman laadun parantamisessa viestintä on avainroolissa – näin kerrot toimenpiteistä oikein työntekijöillesi ja asiakkaillesi

Uutisarkisto

Sisäilman laadun parantaminen on jokaisen yrityksessä työskentelevän edun mukaista. Sisäilma-asiat puhututtavatkin nyt entistä useampaa, sillä kokemamme pandemia on muistuttanut meitä siitä, kuinka helposti ilmassa liikkuvat epäpuhtaudet voivat kulkea hengityselimiimme ja sairastuttaa.

Sisäilman laadun parantaminen yrityksessä on koko työyhteisön yhteinen hanke ja se tuottaa pysyviä tuloksia niin yksilö- kuin yritystasolla. Ihannetilanteessa koko työyhteisö seisookin saman tavoitteen takana ja sisäilmatilanteen kehittymisestä keskustellaan avoimesti hyvässä hengessä. Tämän tilan saavuttamiseksi tarvitaan hyvä toiminta- ja viestintäsuunnitelma.

Viestintämallia kannattaa pohtia etukäteen. Kuinka sisäilma-asioista viestitään koko yritykselle niin että se nähdään positiivisessa valossa, kaikkien hyvinvoinnin kannalta viisaalta resurssien käytöltä? Lue alta vinkkimme parhaista viestintäkäytännöistä.

Proaktiivisuus on välittämistä – älä odota, että joku nostaa ongelman esiin

Kun yrityksessä on tehty päätös sisäilman laadun parantamiseen liittyvästä hankkeesta, kannattaa siitä viestiä yrityksessä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Odottamisessa on aina kääntöpuolensa: jos epäilet yrityksesi olevan sisäilman puhdistamisen tarpeessa, sen on todennäköisesti huomannut jo moni muukin ja se on saattanut vaikuttaa jo työntekijöidesi tuottavuuteen.

Mikäli muut ovat huomanneet kytevän ongelman jo ennen kuin olet ottanut asian puheeksi, on siitä todennäköisesti jo keskusteltu kahvitauoilla. Viestimällä sisäilma-asioista rehellisesti ja kaikki osapuolet huomioimalla vahvistat työntekijöidesi luottamusta yritystä kohtaan.

Kannattaa myös muistuttaa, ettei sinun ole yrittäjänä mahdollista huomata kaikkia ongelmia heti. Sen sijaan jokaisen työntekijän huomiot ja meilipiteet ovat tärkeitä, ja niiden jakamiseen on syytä kannustaa alusta saakka.

Kirkastamalla viestisi rakennat luottamusta

Kaikessa sisäilmaa koskevassa viestinnässä kannattaa ottaa huomioon, että monella voi olla erilaisia käsityksiä aiheeseen liittyen. Ei ole harvinaista, että heikon sisäilman aiheuttamia oireiden vakavuutta tai aitoutta suorastaan epäillään. Muista siis olla viestinnässäsi selkeä ja johdonmukainen – toimiin on ryhdytty kaikkien hyvinvoinnin edistämiseksi.

Myös terminologia kannattaa pitää mahdollisimman selkeänä, sillä alaan liittyy paljon sanastoa, joka on suurimmalle osalle vierasta. Kun pidät viestisi kirkkaana ja työntekijöidesi hyvinvoinnin keskiössä, vastaanotto on parempi ja sen tavoitteet tulevat kaikille selväksi. Olemme koonneet tietopaketin ilmanpuhdistajien tehokkuudesta ja turvallisuudesta tänne. Kaikki tieto perustuu tieteelliseen tietoon ja riippumattomien tutkimuslaitosten mittaustuloksiin. Käytä sitä viestisi ytimen muodostamiseen ja kysymyksiin vastaamisessa. Ennakkoluuloja oikaisevan ja tietoisuutta lisäävän tiedon välittäminen on todellista sisäilmajohtamista!

Suunnitelmallisuudella osoitat sitoutumista tulokseen

Tehokkaan ja uskottavan viestin keskiössä on aina hyvä suunnitelma. Kun selkeää ja tavoitteellista viestintää seuraa yhtä hyvä toimintasuunnitelma sisäilman parantamiseksi, on jokaisen työntekijän helpompaa ymmärtää siihen liittyvät käytännön toimenpiteet ja tavoitteet.

Sisäilman laadun parantamiseen tähtäävää toimintasuunnitelmaa laatiessasi voit käyttää apuna seuraavaa kuuden askeleen suunnitelmarunkoa:

  1. Määritä hankkeen päämäärä (esim. ei sisäilmaoireista johtuvia poissaoloja ensi vuoden loppuun mennessä).
  2. Dokumentoi suunnitelmasi. Sitoutuminen on helpompaa, kun yhdessä sovitut tavoitteet ja vastuuhenkilöt on kirjattu ylös.
  3. Määritä onnistumiseen tarvittavat välitavoitteet. Mitä paremmin välitavoitteet on
    määritelty, sitä helpompaa niitä kohti on kulkea.
  4. Määritä tarvittavat resurssit sisäilmahankkeen onnistumiseksi.
  5. Toteuta suunnitelmasi.
  6. Seuraa kehitystä ja tuloksia.

Sisäilman laadun parantamisen toteutumista seuraat kätevästi UniqAirin hyvinvointikonseptin avulla. Hyvinvointikonsepti ottaa kattavasti huomioon sisäilman laadun mittauksen sekä henkilöstön palautteen ja tuottaa tulosten perusteella konkreettiset toimintaehdotelmat sen parantamiseksi. Lue lisää täältä

Asiantuntijamme auttavat sinua tiellä kohti parempaa sisäilmaa ja tuloksekkaampaa liiketoimintaa

Sisäilman laadun kehittämiselle on ihan hyväksyttyä olla liiketoiminnallinen peruste, joka johtaa lopulta henkilöstön hyvinvointiin ja sitä kautta tuottavuuteen.

Yrityksen tulee tehdä kannattavaa liiketoimintaa. Henkilöstö on siinä yhtälössä resurssi, joka kannattaa pitää iskukykyisenä, jotta kannattavuus säilyy. Kyse ei siis ole vain siitä, voivatko kaikki työpaikalla hyvin ja onko asiat ”kivasti” vaan siitä, kuinka tehokkaasti henkilöstö suoriutuu työstä poistamalla ylimääräiset haittatekijät, kuten heikko sisäilma.

Sisäilman laadun parantamisesta viestiminen työyhteisössä on tärkeää, sillä työhyvinvointia edistävät hankkeet jäävät työkiireiden lomassa muuten helposti huomiotta. UniqAirin ilmanpuhdistin sulautuu niin helposti toimistoympäristöön ja on lisäksi hiljainen, että se saattaa jäädä monelta huomaamatta.

Kun työntekijöidesi ja asiakkaidesi hyvinvointi on sinulle tärkeää, panosta sitä kehittävään viestintä- ja toimintasuunnitelmaan. Sen tekeminen on vaivatonta mutta positiiviset vaikutukset kantavat pitkälle. Jos haluat asiantuntijan apua sisäilman puhdistamiseen turvallisesti ja tehokkaasti, ota meihin yhteyttä jo tänään.

Mikäli olet kuitenkin vielä epävarma puhtaan sisäilman vaikutuksesta hyvinvointiin, ota meiltä UniqAir PRO testijaksolle. Asiantuntijamme on yhteydessä laitteen toimittamisesta viimeistään seuraavan arkipäivän aikana!

 

Haluan 2 viikon sitoutumattoman testijakson

Lue myös nämä

UniqAir -ilmanpuhdistimet - artikkelit

Epäpuhtaudet sisäilmassa maksavat yrityksille jopa 650 miljoonaa euroa vuodessa – näin voit parantaa tilannetta heti

Lue lisää